Porady eksploatacyjne


Stosowanie środków do pielęgnacji deski rozdzielczej.

Przestrzegam przed używaniem środka "Plak" do deski rozdzielczej. Po pewnym czasie używania środka zaczynają trzeszczeć klamki w drzwiach zarówno przy głośniejszym słuchaniu muzyki jak i zwykłym otwieraniu drzwi. Skrzypienie pojawia się również w okolicy styku deski rozdzielczej z przednią szybką. W przypadku klamek wystarczy rozebrać boczki drzwi i dobrze umyć jakimś środkiem odtłuszczającym, ja do tego celu użyłem płynu do szyb z zawartością alkoholu i trzeszczenie ustąpiło. Sprawa deski rozdzielczej wygląda gorzej, w moim przypadku pomogło używanie nowego środka do kokpitu firmy Statoil (MAT). Nie nadaje on zbędnego błyszczącego połysku, a jedynie usuwa zabrudzenia i pozostawia czystą matową powierzchnię przypominającą tą jaka była przy odbiorze auta z salonu.
Jednak w skrajnym przypadku może być konieczne nawet zdejmowanie przedniej deski aby dotrzeć do trudno dostępnych miejsc i usunąć sylikonową substancję, którą naniósł "Plak".

24.08.2006


Przestroga przed tanim płynem do spryskiwacza

W ostatnim czasie zakupiłem letni płyn do spryskiwacza w dość popularnym sklepie motoryzacyjnym w moim mieście. Cena okazała się bardzo atrakcyjna, 5 litrów płynu kosztowało niecałe 10zł. Wydało się to trochę podejrzane, ale zapach i kolor płynu nie odbiegał od tych droższych ze stacji Orlen czy też Statoil - więc czemu nie spróbować. Niestety po pewnym okresie użytkowania zauważyłem, że strumień spryskiwacza jest inny niż zwykle i spadła również jego wydajność. Jak się okazało po krótkich oględzinach na dyszach spryskiwaczy zaczął osadzać się kamień co spowodowało ich zatykanie. Jak widać warto jednak dołożyć parę groszy i kupić płyn bardziej renomowanej firmy np. Orlen czy Statoil z którymi nigdy podobnego problemu nie miałem.

25.08.2006


Zmiana żarówek na diody LED

Przy zamianie żarówek w oświetleniu na diody np. postojówki, oświetlenie tablicy rejestracyjnej itp. radzę sprawdzić rezystor zastosowany włączony w szereg z diodą. Prawie zawsze jest źle dobrany i dioda bardzo szybko przepala się. Producenci chcą, aby dioda świeciła bardzo jasno i na początku tak jest, ale prąd(natężenie) zbyt duży przepływający przez diodę jest zabójczy i dioda zamiast świecić 100 000 godzin, jak podają producenci, świeci kilka godzin. Zwracam uwagę, że wszyscy odnoszą się do napięcia zasilania w samochodzie na poziomie 12V i prawdopodobnie do takiego napięcia, produkują diodowe zamienniki żarówek. W rzeczywistości w instalacji elektrycznej, podczas pracy silnika jest przynajmniej 14.5 V, ponieważ musi być ładowany akumulator, ale takie napięcie już wystarczy żeby zostały przekroczone dopuszczalne parametry pracy diody o kilka, a nawet kilkanaście mA. i dzieje się jak napisałem wcześniej.

Zalecam kupowanie diod, w których są opisane parametry pracy i wykonanie oświetlenia we własnym zakresie, jeśli nie przekroczymy prądu pracy diody, będzie działać bardzo długo. Przy stosowaniu szeregu diod, 2-5 zalecam stosowanie stabilizatora napięcia.

Temat jest bardzo szeroki, opieram się na własnej wiedzy i doświadczeniach, będę starał się zamieszczać schematy poszczególnych połączeń.

19.12.2006


 

<<< STRONA GŁÓWNA >>>